søndag 29. juni 2008
Last preparations
The plane leaves late tonight. I think I'm ready with what needs to be done, but there's always lots more it would be good to get done...
Flyet drar sent i kveld. Jeg tror jeg er klar med det som trenger å gjøres, men det er jo alltid mer som ville vært bra å få gjort...
I finally got to speak with a guy at the company that made the engine. Sabb diesel 20 hp from about 1973. He was VERY knowledgeable. He said "You need a cannon to kill that engine." 10 years without use. No problem. Just change the oil, oil filter, diesel filter and remove all old diesel. If you like; before attempting to start, open the holes for "ignition fuses" at the side of the cylinder head and squirt in there 4-5 times with an oil can to lubricate the pistons initially.
I'll do that. I've got the right diesel filter. The oil filter will be sent when it arrives at the shop. Apparently we don't need a new engine. Very good!
Jeg fikk endelig tak i rett mann hos produsenten av motoren. Sabb Diesel 20 hk fra ca 1973. Han var SVÆRT kunnskapsrik. Han sa "Du trenger kanon for å kverke den motoren der". 10 år uten bruk. Ikke noe problem. bare bytt olje, oljefilter, diesel filter og fjern all gammel diesel. Om du vil; før du prøver å starte, åpne hullene for "tennlunter" på siden av sylindertoppen og sprut inn 4-5 ganger med en oljekanne for å smøre stemplene til å begynne med. Det skal jeg gjøre. Jeg har det rette dieselfilteret. Oljefilteret blir sendt når det kommer til butikken.
Tydeligvis trenger vi ikke ny motor. Svært bra!
Flyet drar sent i kveld. Jeg tror jeg er klar med det som trenger å gjøres, men det er jo alltid mer som ville vært bra å få gjort...
I finally got to speak with a guy at the company that made the engine. Sabb diesel 20 hp from about 1973. He was VERY knowledgeable. He said "You need a cannon to kill that engine." 10 years without use. No problem. Just change the oil, oil filter, diesel filter and remove all old diesel. If you like; before attempting to start, open the holes for "ignition fuses" at the side of the cylinder head and squirt in there 4-5 times with an oil can to lubricate the pistons initially.
I'll do that. I've got the right diesel filter. The oil filter will be sent when it arrives at the shop. Apparently we don't need a new engine. Very good!
Jeg fikk endelig tak i rett mann hos produsenten av motoren. Sabb Diesel 20 hk fra ca 1973. Han var SVÆRT kunnskapsrik. Han sa "Du trenger kanon for å kverke den motoren der". 10 år uten bruk. Ikke noe problem. bare bytt olje, oljefilter, diesel filter og fjern all gammel diesel. Om du vil; før du prøver å starte, åpne hullene for "tennlunter" på siden av sylindertoppen og sprut inn 4-5 ganger med en oljekanne for å smøre stemplene til å begynne med. Det skal jeg gjøre. Jeg har det rette dieselfilteret. Oljefilteret blir sendt når det kommer til butikken.
Tydeligvis trenger vi ikke ny motor. Svært bra!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Good to hear that the engine probably won't cause much of a problem after all. I wish you all good luck!
SvarSlettHei Stein, Erik og mannskap:
SvarSlettHåper det meste går etter oppskriften...her er det også ganske varmt, 25 grader C i skyggen. Siste runde med vask og mal i dag! - Alex syklet downhill i går.