lørdag 11. april 2009

Here comes the sun! And it's allright!

It's Easter. Winter has been a real one, both here in Oslo and in Budapest. The last years there's been no ice in this harbour, but this year there were a lot of ice and snow around Remar. The covers have probably taken a beating, but the rest of the boat has probably dealt just fine with the solitude of winter. Hopefully most of the technical systems are OK, but the electrics aren't quite as they should.

Det er påske. Vinteren har vært en av de ekte, både her i Oslo og i Budapest. Det har de senere år ikke vært is i denne havnen, men i år var det mye is og snø rundt Remar. Presenningen har nok fått juling, men resten av båten har nok taklet vinterens ensomhet godt. Forhåpentlig er det meste tekniske i orden, men det elektriske er en bekymring.


On the 20th of April, Skipper Stein flies down to unwrap the ship. About the same time, River Pilot Florin arrives from Constanta. Maybe his father Silvio will also come for a short while. That could prove useful, as he's an engineer of electrics, which the ship may need, and has proved that he masters the art of making the finest Tzuike. On top of that, he's a very gentle and nice man.

20 april flyr Skipper Stein ned og pakker ut skuta. Ca samtidig kommer Elvelosen Florin fra Constanta. Kanskje kommer også hans far Silvio en liten stund. Det kan være nyttig, siden han er elektroingeniør, som båten kan trenge, og har vist seg å mestre kunsten å lage den edleste tzuike. I tillegg er han en mild og meget hyggelig mann.

As soon as we're ready, hopefully the next day, we'll travel further north a short while, when the river turns sharply left and goes west for some time. The old beautiful capital of Slovenia, Bratislava, is our first m
ajor city, after about two days travel. A short day later is Vienna. The heading current is strong in this part of Donau. After Vienna too, but there are more and more locks helping to slow it down some. If we go by our own engine, we'll have to accept slow progress, but we do expect to hitch rides with barges this time too. Now we even have had plenty of practice.

Så snart vi er klare, forhåpentlig neste dag, reiser vi videre nordover et lite stykke, før elven svinger brått til venstre og går vestover en god stund. Slovenias gamle vakre hovedstad Bratislava, er første storby, etter ca to dagers reise. En snau dag etter kommer Wien. Det er sterk motstrøm i denne delen av Donau. Også etter Wien, men det blir stadig flere sluser som bremser den litt. Skal vi gå for egen maskin, må vi regne med at det går trått, men vi forventer at vi skal få til haik med lektere denne gang også. Nå har vi jo også fått god øvelse.

We now also have a working VHF radio. This is the kind of radio that is used between all ships and to harbour authorities etc, so that will make it easier to hitch a ride, as well as avoiding to irritate Harbour Captains by not responding to their calls. The Skipper brought the old one home in the automn to get it repaired, but with no success. It was all solved by buying a new hand held VHF. It looks like a walkie talkie or an old cell phone. It has a considerably shorter range than a stationary transmitter with a mast head antenna, it will do the job for most of what we need it for.

Vi har nå også en VHF radio som virker. Dette er den type radio som brukes mellom alle skip og til havnemyndigheter etc, så det vil gjøre det lettere å få haik, samtidig som man unngår å irritere havnekapteiner ved å ikke svare på deres anrop. Skipperen tok med den gamle hjem i høst for å få den reparert, men uten å lykkes. Løsningen ble å kjøpe en ny håndholdt VHF. Ligner på en walkie talkie eller en gammeldags mobiltelefon. Den har adskillig kortere rekkevidde enn en stasjonær sender med antenne i masten, men det duger til det meste vi trenger den til.

During the autumn and winter, the skipper did a row of courses that are generally good to have done, but especially so in Germany, where all rules are actual messages from God. Now carrying a D5LA certificate, he can now claim a proper Skipper title. That is "Leisure craft Skipper Certificate" extended to worldwide validity. In addition, he's got the LRC certificate, which allows transmitting on all marine radio frequencies, and most other ones. Both certificates are overkill on this trip, but useful to have. Either way, the Skipper does as he's always done, but now it's legal.

Skipperen har i løpet av høst og vinter tatt en rekke kurs som er greie å ha generelt, særlig i Tyskland, hvor alle regler faktisk er meldinger fra Gud. Med D5LA sertifikat kan han nå kreve en ekte Skipper tittel. Det er "Fritidsbåtskippersertifikat" utvidet til worldwide gyldighet. Altså det Røkke visstnok tenkte litt cash kunne ordne. I tillegg har Skipperen tatt LRC sertifikat. Tillatelse for å sende på alle maritime radiofrekvenser, og det meste annet. Begge sertifikater er overkill til denne turen, men kjekt å ha. Uansett, Skipperen gjør bare som han alltid har gjort, men nå er det lovlig.

It will vary how often we go ashore during the trip, depending on the destination of the barges we hitch rides with. If they go far and keep a good speed, we'll most likely not jump off even though we'd like to see some place we pass. So it's uncertain when the blog will be updated, but it will be. The last part of the trip last summer, no net connections existed where we stoppet. There's still a profound difference between the east and west blocks. From now, net connection should be MUCH easier to find.

Hvor ofte vi går i land på turen påvirkes av destinasjonen til de lektere vi får haik med. Skal de langt og går fort, hopper vi neppe av selv om vi gjerne skulle sett et sted vi passerer. Derfor er det også usikkert hvor ofte bloggen blir oppdatert, men det blir den. Den siste delen av turen sist sommer var det vanskelig fordi det ikke fantes nett der vi stoppet. Det er fremdeles meget tydelig forskjell på øst og vestblokk. Nå er nok nett MYE enklere å finne.

The route furter isn't decided, apart from not having much of a choise until we're quite a bit into Germany. Originally we spoke about going by channels to Lübeck and north on the east side of Denmark. That would mean protected waters almost all the way, but Remar has shown her robustness, so a small trip across the North Sea may taste well. Both we and she need salt water. If we choose the fastest route out of the channels and rivers, it will mean getting out at Amsterdam, and it will bring us home at least a week sooner. That's also a nice city to get the mast up and celebrate that we've got air under our wings again.

Ruten videre er ikke fastlagt, bortsett fra at vi ikke har noe valg før godt opp i Tyskland. Opprinnelig snakket vi om å gå til Lübeck for å ha beskyttet farvann nesten hele veien, men Remar har nå vist sin robusthet, så en liten tur over Nordsjøen kan smake. Både vi og hun trenger saltvann. Om vi tar raskeste vei ut av kanaler og elver, blir det å komme ut ved Amsterdam, og vil bringe oss hjem minst en uke før. Det er jo også en hyggelig by å få opp masten og feire at vi har luft under vingene igjen.

Here, Boatswain Ole may also rejoin us too. He has a masters paper to make and deliver, (in which he explains why also people in the military do exactly as they want to, but don't know that themselves) before returning to his real life as a boatie. Others will probably jump on and off on the way, known and unknown, admirers and probably some enemy agents, but the Skipper and River Pilot, plan to stick on all the way to Oslo, where we hope to arrive in the beginning of June.

Her mønstrer kanskje Båtsmannen Ole på igjen også.
Han har en masteroppgave å levere, (hvor han forklarer hvorfor også folk i militæret gjør akkurat som de vil, men ikke vet det selv) før han kommer tilbake til sitt egentlige liv som båtslask. Andre vil sikkert også hoppe på og av underveis, kjente og ukjente, beundrere og sikkert noen fiendtlige agenter, men Skipper og Elvelos har tenkt å holde koken hele veien til Oslo, hvor vi håper å være i begynnelsen av juni.

From Amsterdam, it's natural to go straight across to about Kristiansand and follow the Norwegian south coast homewards. Ocean sailing and Scandinavia are completely new to the River Pilot, but he's looking much forward to it. Several of us are familiar with the Norwegian coast, (the Skipper was born i Kragerø and grew up in Drøbak, or in boats between them...) so there will be many stops along one of the worlds most beautiful coasts. In the May - June transition, there is a race in Larvik which the Skipper wants to do, and Remar is a perfect base camp. The race is in small very fast beach catamarans like Hobie 18 and Formula 18, which the Skipper is saling seriously. FULL speed! We hope to be there in time.

Fra Amsterdam er det naturlig å ta strake veien over til ca Kristiansand og følge Sørlandet hjemover. Havseiling og Skandinavia er helt nytt for en Elvelos, men han gleder seg sterkt. Langs norskekysten er jo flere godt kjent, (Skipperen er født i Kragerø og oppvokst i Drøbak, eller i båt mellom dem...) så det vil bli mange stopp langs en av verdens vakreste kyster. I overgangen mai - juni er det en regatta i Larvik som Skipperen vil seile, og Remar er en glimrende base. Seilingen er i små lynraske strandkatamaraner som Hobie 16 og Formula 18 som Skipper'n seiler seriøst. FULL fres! We håper vi rekker det.

OK. Then the plans are put forward. There will most likely be plenty of deviations. This may also be edited some, but we intend to have a great trip, and so I hope all here will have too.

OK. Da er vel planene lagt fram. Avvik blir det nok mye av. Det blir noe redigering her også, men vi skal i hvert fall ha en herlig tur, og det håper jeg alle her får også.

1 kommentar:

  1. Da er det i gang igjen! Gleder meg til flere morsomme blogginnlegg.

    SvarSlett